Remek hétvége a magyar autósportban: a magyar bajnoki futamgyőzelem után az Európa-bajnokságon is dobogóra állhatott Kiss Pál Tamás, Barcelonában második lett a döntőben, ezzel eddigi legjobb nemzetközi eredményét érte el a rallycrossban.
Pedig nem indult könnyen a hétvége.
A KPT Média tájékoztatása szerint kalandos utazás, majd biztató szabadedzés után a szeszélyes spanyol tavasz megtréfálta pilótákat, és az időjárás rulett egyik vesztese épp a SPEEDBOX Team pilótája lett. A szombati első kvalifikáción hiába lett első Kiss Pál Tamás, a csúszós pályán az időeredmény csak az összesített 12. helyére volt elég. A második futamon pedig az eső is épp akkor esett, amikor a 47-es rajtszámú Peugeot került sorra, ráadásul egy finn pilóta mögé is beszorult Tamás, így 24. hely, és összetett 19. pozíció volt a nap végi eredmény.
„Elkeserítően alakult a szombati napunk, mert hiába volt gyors az autó, a körülményeknek köszönhetően mi húztuk a rövidebbet. A rajtok sem sikerültek igazán, így a nap végén még az elődöntő is távolinak tűnt. Rengeteget beszélgettem a motormérnökökkel a beállításokról, a csapatunk is törte a fejét, hogy mi lehetett az ok, de arra jutottunk, hogy ilyen a rallycross, néha ellenünk vannak a körülmények.” – mondta Kiss Pál Tamás a nap végén.
Vasárnap viszont napsütésre ébredt a paddock, és már a bemelegítésen rohamosan száradt a pálya. Itt már látszott, hogy nemcsak a szlovákiai bajnoki futamon volt meg a tempó, hanem az Eb mezőnyben is leggyorsabbak közé tartozik a magyar autó. A harmadik kvalifikációs futamon egy elképesztően szoros győzelemmel folytatta Kiss Pál Tamás, mindössze 6 ezreddel nyerte a futamot, és az idő is remek volt, összesítésben harmadik volt a Peugeot. Ez azt jelentette, hogy negyedszerre a legerősebb versenytársakkal került össze Tomi, de a futamban mindenki higgadt volt, így a harmadik hely egyben egy összetett ötödik pozíciót is jelentett a Q4-ben.
Ami szombat este még álom volt, vasárnap délbe valósággá vált, Kiss Pál Tamás elődöntős volt, méghozzá a hatodik helyről jutott be. Ez egyben 11 Eb pontot is jelentett.
Az elődöntőben elsőként szelte át a célvonalat a kék-fehér Peugeot, ezzel újabb 6 pontot gyűjtött, és a döntőbe is a második helyen jutott be a magyar bajnok. Gyors felkészítés után máris a nemzetközi élő televíziós showban mutatták, ahogy az első sorból indulva végül a második helyen intette le a kockás zászló Kiss Pál Tamást. A nehezen induló hétvége végül az eddigi legjobb nemzetközi eredményt hozta.
„Még most sem akarom elhinni, hogy ilyen eredménnyel zártuk a barcelonai hétvégét. Vasárnap elhittem azt, hogy megvan a tempónk amivel ott vagyunk az élmezőnyben, és túl kell lépnünk az első nap nehézségein. Sikerült magabiztosan és higgadtan versenyeznem, és az is megnyugtatott, hogy folyamatosan a leggyorsabb voltam az Eb mezőnyben. Tökéletesen működött az autó, a szervizcsapat is hibátlanul dolgozott, és a sok munka ismét kifizetődött. Fantasztikus eredmény ez a második hely épp azon a barcelonai pályán, ahol tavaly nem sikerült igazán gyorsnak lennem.
Ez az eredmény megmutatta, hogy jó irányba indultunk el a téli szünetben, és ezzel a támogatói háttérrel, ilyen csapattal, ez a Peugeot 208-as ütőképes autó. Nagyon jól esett, hogy a vetélytársak, és a világbajnoki mezőny tagjai is gratuláltak a teljesítményünkhöz, hiszen mi voltunk az egyetlen Peugeot-val versenyző csapat, amelyik dobogóra állhatott. A szlovákiai bajnoki győzelemmel együtt ez az eredmény kellő önbizalmat ad a szezon további részéhez, már alig várom a következő versenyhétvégét!” – mondta a díjkiosztó után Kiss Pál Tamás.
A folytatásra nem is kell sokat várni, a következő verseny a magyar bajnokság második futama lesz Máriapócson, április 16-17-én.

A Rallycross Európa-bajnokság állása:
1. Anton Marklund 30 pont
2. Kiss Pál Tamás 22 pont
3. Oliver O’Donovan 18 pont
4. Thomas Bryntesson 17 pont
5. René Münnich 17 pont
6. Robin Larsson 16 pont

A Magyar Rallycross-bajnokság versenynaptára:
2017.03.25-26. Szlovákiaring – 1. hely
2017.04.16-17. Rabócsiring
2017.06.04-05. Rabócsiring
2017.08.05-06. Kakucsring
2017.08.26-27. Gerinbach
2017.10.07-08. Rabócsiring
2017.10.21-22. Szlovákiaring

A Rallycross Európa-bajnokság versenynaptára:
2017.03.31-04.02. Spanyolország – Barcelona – 2. hely
2017.06.09-11. Norvégia – Hell
2017.06.30-07.02. Svédország – Höljes
2017.09.01-03. Franciaország – Loheac
2017.09.15-17. Lettország – Riga

Kiss Pál Tamás százszázalékos teljesítménnyel megnyerte a Rallycross Ob ötödik versenyhétvégéjét, így már a sportág minden bajnoki helyszínén diadalmaskodott.
Ötből öt futamot nyert a magyar bajnokságban Kiss Pál Tamás, és ezúttal egy olyan helyszínen szerezte meg a győzelmet ahol eddig még nem tudott nyerni. Tavaly a technika hagyta cserben a csapatot, idén viszont minden összejött, a kvalifikációs futamokon, az elődöntőben és a döntőben is megállíthatatlan volt Kiss Pál Tamás.
Az előjelek kedvezőek voltak a nyirádi hétvége előtt. A tavaszi teszt jól sikerült, a versenyautóba még a norvég Eb hétvégén új motor került, és Tomi is egyre jobban összebarátkozik az autóval. A szokottnál mégis nehezebb volt ez a hétvége, mert 23 autó indult a királykategóriában, és a nemzetközi értékelés miatt az elődöntőben és a döntőben is a megszokott hat helyett nyolc autó állt rajthoz.
A KPT Media beszámolója szerint a kvalifikációs versenyeken minden simán ment, Tomi mind a négy kört megnyerte, nemcsak a saját futamaiban lett első, hanem az összetettben is a leggyorsabb volt. Izgalmakat csak a negyedik kör hozott, a váltóbovden megint megmakacsolta magát, és a kipufogó sem csak a végén füstölt.
„A váltóbovden megint megmakacsolta magát, nehezen mentek a sebességváltások, de végül én voltam az erősebb, és meglett minden fokozat, érdemes volt a téli szünetben konditerembe járnom. Aztán a futam közben szokatlan füstöt is éreztem, de szerencsére csak a kipufogó bandázs kezdett égni, így ez sem okozott komolyabb problémát. A fiúk pillanatok alatt darabokra szedték az autó elejét, és az elődöntőkre már újra hibátlan autóval állhattam oda.”– mondta Kiss Pál Tamás.
Az elődöntőben Lukács "Csucsu" Kornél és Harsányi már az első körben kiesett, Höller pedig nem tudta tartani a lépést Tomival, aki így jobbára csak az órával versenyzett. 4:02:314-es idővel nyerte az elődöntőt, és ez több mint hét másodperccel jobb volt, mint a másik ágon győztes Wieszt Jankó ideje, így a döntőben az első rajtkockából indult a Speedbox Racing autója.
„Minden kanyart és kört, maximálisan élveztem, felszabadultan versenyeztem. Úgy érzem az autó beállításaival kapcsolatban sikerült olyan irányt vennünk, ami hatalmas előrelépés lehet a jövőre nézve is. Leírhatatlan az a magabiztosság, amit az autó nyújt, és ténylegesen most érzem először, hogy kezdem érteni és használni az összkerékhajtást, és úgy is kezdem talán kezelni, ahogy az ideális. Az eszméletlen hőség ellenére is örülök, hogy ennyien kilátogattak a nézőtérre, és bár most elmaradtak a hatalmas csaták, bízom benne, hogy a látvány és a tempó kárpótolta a nézőket. Köszönöm a szurkolást és a támogatóimnak a kitartást, ez ad rengeteg erőt nekem ebben a hatalmas hajtásban.” – mondta a célban a boldog Kiss Pál Tamás.
Pihenésre szokás szerint nincs idő, a hétvégén Svédországban folytatódik az Európa-bajnokság. A verseny után a csapat együtt szurkolta végig a magyar válogatott Eb mérkőzését, majd egész éjszakán át tartó szerelés, autó felkészítés és pakolás után hajnalban útnak indult a kamion Svédországba. Az Ob programban viszont jön a nyári szünet, szeptember végén Máriapócson rendezik a hatodik fordulót, ahol már a bajnoki címet is elhódíthatja Kiss Pál Tamás!
A részletes eredmények az alábbi linken tekinthetők meg:
http://www.chronomoto.hu/livetiming/pdf/?eventid=20160625_26_rc_nyirad

A belgiumi Mettetben kezdte az idei Rallycross Európa-bajnokság szezonját Kiss Pál Tamás. A KPT Media tájékoztatása szerint a miskolci versenyző 6. helyen jutott tovább a négy kvalifikáció után, de az elődöntőben az ugrató után nekiment az egyik ellenfele, irányíthatatlanná vált az autó és a belső gumiterelőkön kötött ki. A verseny hátralevő részét már csak az álló autóból nézhette végig Kiss Pál Tamás. Bánkódásra nincs idő, a csapat már úton van hazafelé, hiszen hétfőn már Máriapócson szerepel a csapat, cél a vezető hely megőrzése a magyar bajnokságban.
Szombaton jól indult az Eb hétvége, a vb mezőnnyel közös szabadedzéseken Tomi előbb az 5. majd a 3. helyen végzett, világbajnoki menőket utasított maga mögé, többek között Sebastian Loeb is lassabb volt nála. Délután az első kvalifikáción Tomi úgy is második lett a futamában, hogy erőtlennek tűnt az autó. Később kiderült, a töltőlevegőhűtő lyukadt ki, így az 580 lóerőből körülbelül 50 hiányzott. Ennek ellenére a Q1-ben összesítésben ötödik lett Tomi.
A második körben a csatáé volt a főszerep. Az első körben Tommy Rustadot akarta előzni Kiss Pál Tamás, de a tervezett kisebb támaszkodásból sajnos nagyobb ütközés lett, mindketten visszaestek a mezőny végére. A futam 5 helye azonban elég jó idővel párosult, így ezt a kört a hatodik helyen zárta Tomi.
A Q3-ban szerencsére már minden összejött. Sima győzelem a futamon, fantasztikus időeredmény, továbbjutás a második helyen, és a kavlifikáció összetettjében is megvolt a második hely.
A negyedik etapban parádésan sikerült a rajt, Tomi az eddigi leggyorsabb Grosset-Janint is megelőzte, majd a második körben egy ugrató utáni földre érkezésnél a váltóbovden végén egy rögzítés eltört, a váltó első fokozatban maradt. Sikerült bedöcögni a célig, de mindez csak a 19. helyet jelentette a Q4-ben.
A négy kavlifikációs kör után Kiss Pál Tamás végül a 6. helyen jutott tovább a középdöntőkbe, ezzel 11 európa-bajnoki pontot szerzett. Következett az elődöntő, ami balszerencsésen alakult:
„Vegyesek az érzelmeim. Először magamat hibáztattam, de felmérve a károkat és újra nézve a belső és külső felvételeket, a következő történt: Alexander Hvaal -VW Beetle-vel, az ugrató utáni jobbosban, miközben Csucsu mögé soroltam, megütötte a jobb hátsó kerekemet, amely kitört és megforogtam az irányíthatatlan autóval. Ezután ült fel az autó a gumikra. Nagyon csalódott vagyok, ebben a hétvégében egy dobogó benne lehetett volna, de sok tapasztalatra van még szükségem és legközelebb több szerencsére. Bíztató volt, hogy a tempó alapján mindenképpen az Eb élmezőnybe tartozunk, és a csapat is tökéletes munkát végzett. Mindezt úgy, hogy az első Eb szereplés drukkjával is meg kellett birkózniuk, ennek ellenére nyomás alatt is remek munkát végzett mindenki.”
Az elődöntős szereplésért is járt egy bajnoki pont, így Kiss Pál Tamás 12 ponttal zárta a hétvégét, így nyolcadik a bajnokságban.
A verseny után azonnal lázas javításba és csomagolásba kezdett a csapat. Az autó trélerre került, és útnak indult Máriapócsra. Az 1650 kilométeres út után, már a magyar bajnoki futamok következnek a Pünkösdi Rallycross Parádén.

A belgiumi futam végeredménye:

1. Kevin Hansen (svéd)  Peugeot-Hansen Academy, Peugeot 208   27 pont
2. Jérôme Grosset-Janin  (francia)  Albatec Racing Ltd, Peugeot 208  27 pont
3. Tord Linnerud  (norvég)  Tord Linnerud, Volkswagen Polo  23 pont
4. Joni-Pekka Rajala  (finn)  Eklund Motorsport, Volkswagen Beetle  21 pont
5. Lukács "Csucsu" Kornél   (magyar)  Speedy Motorsport, Ford Focus   16 pont
6. Tommy Rustad  (norvég)  Albatec-HTB Racing, Peugeot 208   16 pont
7. Kárai Tamás (magyar)  Racing-Com KFT, Audi A1  15 pont
8. Kiss Pál Tamás (magyar)   Speed Box KHE, Peugeot 208  12 pont
9. Martin Kaczmarski  (lengyel)  Lotto Team, Ford Fiesta  10 pont
10.  Alexander Hvaal (norvég)  Eklund Motorsport, Volkswagen Beetle   9 pont



További információk Kiss Pál Tamásról a sportoló weboldalán, a:
http://kisspaltamas.com érhetők el.

Európa-bajnoki 6. hely, mosoly és könnyek Kiss Pál Tamás első nemzetközi rallycross futamán.
A KPT Media beszámolója szerint Kiss Pál Tamás a Hansen Talent Developement színeiben egy Peugeot 208-assal mutatkozhatott be a Rallycross EB zárófutamán az olaszországi Franciacortában. A versenyhétvégét megelőzően a cél a döntőbe jutás volt.
„A hétvége előtt sokan kérdezték tőlem, hogy milyen eredményt szeretnék elérni. Magam sem voltam teljesen biztos benne, hogy mi lehet reális célkitűzés, mert kívülről teljesen más megítélni az erőviszonyokat, de a magyar bajnokságban megszerzett futamgyőzelem, és az autóval az első teszten szerzett tapasztalatok után, a döntőbe jutásban reménykedtem.” – kezdte az értékelést Tamás.
Az előfutamok során nemcsak az autót, a pályát és a nemzetközi légkört kellett megismerni, a lebonyolítás szabályai folytán sokszor a VB élmenőkkel is komoly csatákban kellett helytállni. A 24 éves pilóta körről, körre fejlődött, a negyedik előfutamot már magabiztosan nyerte. A jó időeredményeknek és a kiegyensúlyozott versenyzésnek köszönhetően, végül negyedikként jutott az elődöntőbe.
„A svédországi teszt után tudtam, hogy mire képes az autó és a csapat, de azon még én is meglepődtem egy kicsit, hogy ennyire elől tudtunk lenni ebben az erős Eb mezőnyben. Fantasztikus érzés volt negyedikként elődöntőbe jutni.” – mondta el a korábbi GP3-as versenyző.
Az elődöntőben egy tökéletes rajt után a miskolci pilóta szinte állva hagyta a nála jóval több rutinnal rendelkező ellenfeleit, és végig vezetve, elsőként ért célba.
Hiába kvalifikálta magát azonban a döntő rajtrácsának első sorába, mert versenyautójának generátora már a középdöntő negyedik körének végén tönkrement. A néhány perces szervizidő alatt az egész hétvége során kiváló munkát végző csapat, nem tudta kicserélni a generátort, így Tomi ugyan felállt a rajtrácsra a döntőben, ám elrajtolni már nem sikerült.
„Álomszerű volt az egész hétvége egészen a döntőig, a generátor meghibásodása azonban mindenkit visszarángatott egy kicsit valóságba. Végig egy csapatként küzdöttünk és akárcsak én, a srácok is mindent beleadtak. Voltak olyanok a csapatban, akik rettenetesen dühösek voltak, míg mások a sírás határán álltak. A keserű befejezés miatt végül mindenkiben volt egy kis hiányérzet, de volt okunk az örömre is, hiszen az előzetesen kitűzött célunkat elértük.” – mondta a döntő után a paddockban Tomi.
Javítani viszont lesz lehetőség bőven, hiszen a tervek szerint Tamás a jövőben, a hazai szereplés mellett már szeretne teljes szezont futni az Európa-bajnokságon is.
„A generátor hibáját leszámítva élveztem minden egyes pillanatot ezen a versenyhétvégén. A szervezők és a versenytársak is nagyon kedvesen fogadtak, mindenkitől kiemelt figyelmet kaptam, a pályán persze már senki nem kímélt senkit. Rengeteg tapasztalatot gyűjtöttem, szárazon és esőben is vezethettem. A verseny végén pedig nagyon sok pozitív visszajelzés kaptam, ami nagyon jól esett. Remek volt látni az elhivatottságot az arcokon és a szenvedélyt a szemekben. Ez az a közeg, amit igazán kedvelek, és itt szeretnék versenyezni jövőre. Annak pedig külön örülök, hogy végignézhettem, ahogy Szabó Krisztián a Super 1600-as kategóriában EB bronzérmet szerzett, gratulálok neki!” – fejezte be Kiss Pál Tamás.

Az EB Supercars döntő eredménye:
1. Tommy Rustad (Volkswagen Polo)
2. Jean-Baptiste Dubourg (Citroen C4)
3. Ole-Christian Veiby (Volkswagen Polo)
4. Peter Hedstrom (Ford Fiesta)
5. Jerome Grosst-Janin (Peugeot 208)
6. Kiss Pál Tamás (Peugeot 208)

Kiss Pál Tamás számtalan nemzetközi versenyen képviselte már hazánkat az elmúlt években. Féléves szünet után, ismét ezt teszi majd a soron következő németországi rallycross EB futamon, amely június 19-21. között rendeznek a Hamburg mellett található Esteringen.
A 24 éves pilóta hét év nemzetközi formaautós versenyzés után döntött a szakág váltás mellett és idén mutatkozott be a hazai rallycross bajnokság királykategóriájában, ahol három futam alatt már egy győzelmet és egy harmadik helyezést is elkönyvelhetett.
A vártnál gyorsabb fejlődés hatására Tamás úgy döntött, hogy nemzetközi bemutatkozását is előre hozza, és már a júniusi EB futamon rajthoz áll. A két értékelés közös lebonyolításának köszönhetően a magyar pilóta a szabadedzések és az előfutamok során a VB mezőnyével is összemérheti a tudását az autósport különböző kategóriájának bajnokaival, akár az aktuális rallycross és a korábbi rally világbajnok Petter Solberggel, vagy éppen a kétszeres DTM bajnok Mattias Ekströmmel is megmérkőzhet.
A miskolci versenyző számára most még nem a legnagyobb nevek legyőzése lesz a cél, hanem a tanulás és a hasznos tapasztalatok gyűjtése, hiszen eddigi rövid rallycrossos pályafutása során még nem versenyzett ilyen erős mezőnyben és a pálya is ismeretlen számára.
A minél eredményesebb szereplés érdekében természetesen a versenyautó is átesett némi fejlesztésen. Az 550 lóerős Skoda Fabia MKII-es kapott négy világbajnoki színvonalú Reiger gátlót, új fékeket, és a váltó végáttételen is változtattak a csapat szerelői, melyet egy teszt során már ki is próbáltak.

kiss pal tamas eb

A nemzetközi debütálás előtt még a magyar pontvadászatban is helyt kell állnia Kiss Pál Tamásnak. A következő fordulót az előttünk álló hétvégén rendezik azon a nyirádi pályán, amelyre korábban az EB mezőnye is többször ellátogatott.
Kiss Pál Tamás a KPT Mediának nyilatkozott:
„Nagy öröm számomra, hogy végre hivatalosan is bejelenthetem, hogy ott leszek a németországi EB futamon. Már nagyon várom, hogy ott álljak a rajtrácson és méltó módon képviselhessem a magyar színeket. Úgy érzem a hazai bajnokságban rengeteg hasznos tapasztalatot szereztem és remek csatákat vívtam, így magabiztosan mutatkozhatok be nemzetközi szinten is. Az aszfaltos részeken otthon érzem magam és a murvás részeken is sokat javultam már. Jelen pillanatban még egy nagyon hosszú út elején járunk, így elsősorban a tanulás lesz a célunk Németországban. Újoncnak számítok még ebben a szakágban, a mezőny is nagyon erős lesz és a pályán sem jártam még soha, így komoly kihívás előtt állok.
Úgy érzem most még nincs semmiféle eredménykényszer, de ettől függetlenül szeretnék minél jobb helyezést elérni. Ha sikerülne a legjobb tíz között végezni, akkor maximálisan elégedett lennék. A folytatásról még egy kicsit korai beszélni, de szeretném, hogy ha ez a bemutatkozás egy hosszú távú, sikeres nemzetközi szintű rallycross karrier első állomása lenne.”

A SportMindenkinek.hu egy teljes funkciós sportportál. Folyamatosan bővülő kínálatunkban nemre, korra és eredményességre való tekintet nélkül, bárki megmutathatja magát.
A sport legyen öröm, a sport legyen mindenkié!

Emberi Erőforrások Minisztériuma

Friss hírek